Ideja o pokretanju centra potekla je iz splitske bolnice

U palači Milesi u Splitu, u subotu, 25. svibnja 2019. je održan okrugli stol 'Predstavljanje Istraživačkog medicinskog centra Split'. Sudionici Okruglog stola bili su: prof. dr. sc. Julije Meštrović, ravnatelj KBC Split; prof. dr. sc. Zoran Đogaš, dekan Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Splitu; doc. dr. sc. Ljubo Znaor, voditelj odjela za znanstveni rad KBC Split; prof. dr. sc. Ozren Polašek, izvanredni profesor na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Splitu i prof. dr. sc. Leandra Vranješ Markić, prorektorica za znanosti i inovacije Sveučilišta u Splitu.
Klinički bolnički centar Split, Medicinski fakultet Split i splitsko Sveučilište svoj su zajednički rad na projektu iskazali potpisivanjem memoranduma o suradnji u veljači ove godine. Time su započele zajedničke aktivnosti navedenih ustanova na pripremi projekta istraživačko-inovacijske infrastrukture, pod nazivom Istraživački medicinski centar Split (IMCS). U projekt su od početka uključeni Županija splitsko-dalmatinska i Grad Split, prepoznajući opći interes i korist za cijelu regiju.

Ideja o pokretanju centra potekla je iz splitske bolnice, čiji ravnatelj prof. dr. Julije Meštrović tvrdi da je splitska bolnica najveća zdravstvena ustanova od Trsta do Patrasa, s 3750 zaposlenih. S Medicinskog fakulteta danas čak 127 profesora i docenata radi i u KBC-u Split, te da je ovaj projekt vrlo ambiciozan, ali ne i za Split, čiji građani, ali i sve gravitirajuće stanovništvo, oko 800 tisuća ljudi, zaslužuje i treba dobiti što kvalitetniju i suvremeniju medicinsku znanost. Kad se ovaj veliki projekt ostvari, na jednom će se mjestu objediniti znanstveno-istraživački i klinički rad dviju splitskih medicinskih ustanova.

„Prve korake smo započeli prije skoro dvije godine, uspostavom ozbiljne znanstvene baze temeljene na dugogodišnjoj bliskoj suradnji između Medicinskog fakulteta i KBC-a. Zamisao je bila i ostala izgraditi i opremiti regionalni Istraživački medicinski centar u novoj zgradi na prostoru između bolnice Križine i Medicinskog fakulteta, koja bi imala oko 10 tisuća četvornih metara i u kojoj bi se smjestilo osam specijaliziranih laboratorija i to: Laboratorij za humanu genetiku, Laboratorij za biologiju stanica i tkiva, Laboratorij za bioinformatiku, analizu podataka i statistiku, Laboratorij za srčano-žilnu medicinu i medicinu životnog stila, Laboratorij za tumore, Laboratorij za nerodegenerativne bolesti i neuroznanost, Laboratorij za regenerativnu medicinu i rehabilitaciju te Laboratorij za vrednovanje novih alata, lijekova i postupaka u kliničkoj medicini. Strateški plan uključuje i izgradnju i opremanje Centra za akutnu medicinu s Objedinjenim hitnim bolničkim prijemom i nove Poliklinike iznad višeetažnog parkirališta, kao i uređenje parka-šetališta za bolesnike“, rekao je prof. dr. Meštrović.

Prof. dr. Zoran Đogaš, dekan Medicinskog fakulteta, naglasio je kako će ovim institutom podignuti istraživačke i biomedicinske kapacitete na nevjerojatno visoku razinu i postati vrlo prestižno mjesto u svijetu.
„Istraživanja koja će se tu raditi dovode u zajednički odnos kliničare i ostale znanstvenike, a temeljna znanja pretvorit ćemo u znanja koja se mogu primijeniti u praksi, a to znači podizanje standarda liječenja pacijenata i kvalitete cjelokupne zdravstvene skrbi. Konačno, projekt će otvoriti prilike za mnoga nova radna mjesta čime ćemo zadržati naše mlade u Hrvatskoj. Korist od uspostave centra imat će i cjelokupno hrvatsko gospodarstvo jer centar predstavlja platformu za transfer tehnologije, odnosno razvoj inovacija u području biomedicine i zdravstva“, kazao je prof. dr. Zoran Đogaš.

Prof. dr. Ozren Polašek  jedan je od znanstvenika koji imaju kumulativni radni odnos na Medicinskom fakultetu i u KBC-u Split, nalazi se na listi najcitiranijih znanstvenika u 2018. godini koju je objavio Clarivate Analytics. Njegovi su radovi u jedan posto najcitiranijih radova objavljenih u Web of Science bazi, a projekt '1001 Dalmatinac' koji on vodi zainteresirao je svjetsku stručnu javnost, dok je sam prof. dr. Polašek proglašen najboljim hrvatskim znanstvenikom u biomedicini. Projekt '10.001 Dalmatinac' je trenutačno najbolje rangirani projekt u području biomedicine prema podacima Hrvatske znanstvene bibliografije. Osnovni cilj programa, kako se kaže na stranicama projekta, jest „stvoriti cjeloviti resurs za istraživanje genetičkih, okolišnih i društvenih odrednica zdravlja i bolesti, posebice kroničnih bolesti koje su vodeći uzrok smrti u Hrvatskoj i drugim razvijenim zemljama“. Znanstvenici uključeni u rad programa '10.001 Dalmatinac' su još 2010. godine postigli da Hrvatska bude na 20. mjestu u svijetu po korištenju genomske analize povezanosti. Uz ovaj projekt, u tijeku su i drugi slični projekti naših velikih međunarodno priznatih znanstvenika, poput onog na onkologiji pod vodstvom prof. dr. Eduarda Vrdoljaka, u laboratoriju za istraživanje raka prof. dr. Janoša Terzića, na neuroznanosti prof. dr. Zorana Đogaša, na patologiji pod vodstvom prof. dr. Snježane Tomić i mnogi drugi.

„Ovo pokazuje trajnu usmjerenost Medicinskog fakulteta, ali i Sveučilišta, prema globalnoj znanstvenoj izvrsnosti, koja se odražava na svim razinama rada. Za razliku od drugih fakulteta, koji su u zadnjih nekoliko godina smanjivali uvjete napredovanja, posebice uvjete stjecanja doktorata, Medicinski fakultet u Splitu ih je povećavao, tako da danas imamo najzahtjevnije kriterije napredovanja u cijeloj Hrvatskoj“, kazao je prof. dr. Polašek.
Rektor splitskog Sveučilišta Dragan Ljutić je istaknuo da će tom centru temelje dati splitski KBC i Medicinski fakultet, a sve uz maksimalnu participaciju Sveučilišta, te da je to velika stvar za grad, državu i regiju.
„Mladim generacijama šaljemo poruku da se uključe u projekt jer imaju mogućnost napredovati. Mi ovdje radimo jednu malu Barcelonu, jedno znanstveno središte koje je integrirano“, poručio je rektor Ljutić.
Manifestaciju su organizirali Zavod HAZU u Splitu, Hrvatska akademija medicinskih znanosti, rektorat Sveučilišta u Splitu, Medicinski fakultet Sveučilišta u Splitu, Hrvatski liječnički zbor i Klinički bolnički centar Split.

Nives Matijević

Nakon što je T. Ivić 16. VI. 2019. položio vijenac na kojem piše "Predsjednik Vlade RH Andrej Plenković herojima Sutjeske", svatko tko i dalje u HDZ-u podržava Plenkovića je izdajnik. Slažete li se?

Utorak, 18/06/2019