Get Adobe Flash player

Ankici Dobrić nagrada za ulogu Marije u Gastarbajterskom Božiću Mate Matišića i u režiji Zorana Mužića

 
 
Glumačka družina Histrion šesti put je ove godine organizirala Festival komedije Bobijevi dani smijeha u spomen na velikana hrvatskog glumišta Josipa Bobija Marottija koji je ne samo posebno volio kazališne komedije u kojima je ostvario iznimne uspjehe nego je volio humor i duhovitost i u životu, te je tako unosio radost i u životne sredine u kojima se kretao i bio iznimno omiljen. Tako je bilo i u Histrionu sve do konca 2010. godine kada je upravo na ovoj pozornici odigrao svoju posljednju ulogu Gazde Iveka u predstavi Zagrebački orkestar prema Jeanu Anouilhu. U Histrionu je redovito nastupao još od 1986. pa je to postala njegova druga kazališna kuća nakon Dramskog kazališta Gavella kojem je 1953. bio jedan od utemeljitelja i stalni član ansambla sve do umirovljenja. 
http://www.hrt.hr/media/tt_news/PXL_201017_18433473.jpg.688x388_q85_crop_upscale.jpg
Ocjenjivački sud VI. Bobijevih dana smijeha u sastavu kritičar Tomislav Kurelec i predstavnici publike Mehmed Aganović i Branko Babac izražava zadovoljstvo raznolikošću i vrijednošću jedanaest predstava u službenom programu festivala, te dodjeljuje četiri ravnopravne nagrade za najveće prikazane domete.
Nagrada za ulogu Marije u Gastarbajterskom Božiću Mate Matišića u režiji Zorana Mužića i izvedbi Glumačke družine Histrion dodjeljuje se Ankici Dobrić koja silnom unutrašnjom snagom vrlo nijansirano uspijeva prikazati promjene koje tu protagonisticu iz pozicije žrtve patrijarhalnih shvaćanja vode do praga kasne ljubavi što joj omogućuje pronalaženje ranije nedostupnih životnih vrijednosti i potpuno ostvarenje kao potpunog ljudskog bića.
 
Za ulogu supruge Gillian u predstavi Hrvatskog narodnog kazališta u Zadru Ostavljam te prema Edwardu Albeeju u režiji Matjaža Latina nagrađuje se Jasna Ančić koja na izvanredno dojmljiv način uobličuje sva različita lica žene koja u trenutku kada je muž želi ostaviti iza maske nesuprotstavljanja i podčinjenosti aktivira svu snagu ženstvenosti i ženskih strategija baziranih na dovitljivosti i inteligenciji koju prikriva tobožnjom naivnošću.
 
Za ulogu gimnazijskog profesora Mateja koji želi da ga za prijemni ispit iz glume na akademiji pripremi veliki glumac na zalazu karijere i time pokreće kompleksnu intrigu uz složen prikaz bitnih elemenata stvaranja teatra u predstavi Zaboravi Hollywood Mira Gavrana u režiji Miroslava Međimorca i izvedbi Teatra Gavrannagrada se dodjeljuje Jakovu Gavranu koji je sugestivno oblikovao to lice postupnim otkrivanjem njegovih velikih glumačkih sposobnosti, otkrivajući da je iskazana želja za učenjem tek prikrivanje namjere ostvarenja nekih drugih, znatno dramatičnijih ciljeva.
 
Za najbolju predstavu u cjelini ocjenjivački sud nagrađuje Revizora Nikolaja Vasiljeviča Gogolja u režiji Dražena Ferenčine i izvedbi Zagrebačkog gradskog kazališta Komedija koje je ostvarilo iznimno duhovitu verziju klasika primjerenu suvremenoj publici zahvaljujući brzom, precizno vođenom ritmu predstave i vrlo inventivnim rješenjima redatelja i svih njegovih suradnika kao i izvanrednoj igri čitavog vrsnog glumačkog ansambla. (a.f.)

Znam da je moja gramatika među profesorima dobro prihvaćena!

 
 
Na jednostavan i sustavan način odgovara na najučestalija pitanja koja, učeći gramatičko gradivo, postavljaju učenici osnovnih i srednjih škola. Pomoću pitanja i odgovora gramatika daje uvid u gradivo iz tri temeljna područja... Jednostavnost, zornost i jezgrovitost takvoga načina objašnjavanja gramatičkoga gradiva svidjet će se i nastavnicima i učenicima. Jednima i drugima ova će gramatika olakšati rad i svojom se funkcionalnošću i komunikativnošću nametnuti kao praktičan temeljni priručnik za svakodnevnu uporabu... Novo izdanje dopunjeno je novim poglavljima, a ostala su poglavlja proširena - tako svoj novi 'proizvod' - Školsku gramatiku hrvatskoga jezika autorice prof. dr. sc. Sande Ham [redovite prof. na Filozofskom fakultetu u Osijeku] na svojoj mrežnoj stranici ponosno opisuje izdavač Školska knjiga.
https://shop.skolskaknjiga.hr/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/4/040045_1.jpg
Od posljednjeg je izdanja prošlo osam godina, a prethodila su mu još tri, počevši od 2002.
- Prvo se izdanje, na moje čuđenje, jako brzo rasprodalo. Nisam to očekivala jer su u to vrijeme još izlazila nova izdanja Babić-Težakove školske gramatike, a na tržištu je bilo i više znanstvenih gramatika. Ova je gramatika baš za 'male' za jezikoslovne početnike jer primjeri nisu iz književnih djela, nego su jednostavni, školnički i školski, kako bi ih korisnici mogli lakše povezati s teorijom. Nisam očekivala ni da će biti tako dobro prihvaćena.
 
Je li to razlog sljedećim izdanjima?
- Vrlo su brzo uslijedila još tri izdanja, koja nisu bila proširivana, nego samo dotiskivana. Ovo se peto, dopunjeno izdanje doista temeljito dorađivalo, dvije i pol godine. Dopunjena su neka poglavlja, a neka su nova napisana. Nema jedino tvorbu riječi zbog toga što su gradivo osnovne i srednje škole ipak glavninom glasovi, oblici i rečenica, a tvorbe je vrlo malo. Stoga nisam htjela pisati tvorbu jer bismo opet dobili veliku i debelu gramatiku kakvih ima već nekoliko u knjižarama. Ovo je manja gramatika i školarcima je prihvatljivija.
 
Je li 5. izdanje vaša ili izdavačeva inicijativa i jeste li doista polazili od pitanja učenika?
- 'Pokretač' je rasprodano 4. izdanje, nije ga bilo u knjižarama, a tražilo se. Kada sam počela raditi, izdavač mi je poslao popis najčešćih pitanja i onoga što je uočeno i da bi trebalo dodati jer, pišući školsku gramatiku ne znate koliko opširno smijete pisati da ta gramatika ne nadraste školsku razinu. Nju će uzeti dijete u ruke u 5. osnovne, ali i srednjoškolac pa i gradivo mora biti primjereno, ne možete ići u nemirne znanstvene vode jer u njima jezikoslovni laik ne može plivati. Korisnici doista pitaju raznolika pitanja.
 
Tko je prikupljao pitanja? Naime, Gramatika je pisana u obliku pitanja i odgovora, a svako je poglavlje jedno pitanje.
- U prvim sam izdanjima pitanja postaljala najviše prema načinu na koji komuniciram sa studentima. Primijetila sam da studenti sebi gradivo mentalno slažu po pitanjima, koje funkcioniraju kao male mentalne mape. Mislim da je lakše ako je svako pitanje jedno poglavlje, nego da je gradivo izneseno bez jasnih pitanja, odgovora i primjera pa se u njemu teško snaći.
 
Trebaju li i gramatike odobrenja, preporuke Ministarstva znanosti i obrazovanja?
- Ne, to vrijedi samo za pravopise i njih treba odobriti. Jedini odobren je još uvijek Babić-Finka-Mogušev pravopis, a preporuku imaju Babić-Ham-Mogušev pravopis i pravopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Ono što odlučuje o gramatikama nije preporuka MZO-a, nego Agencija za odgoj i obrazovanje koja odobrava pomoćna nastavna sredstva, a pravopisi, gramatike i rječnici tu formalno pripadaju. Mislim da je profesor u svom stručnom usavršavanju i radu posve slobodan upotrijebiti gramatiku koju želi.
 
Knjiga je prošli tjedan izašla iz tiska. Čini li vam se sada konačno dovršena ili ipak ima još nešto što nedostaje, što (bi)ste mogli dodati?
- Vrlo sam zadovoljna grafičkim izgledom jer mislim da je privlačan. Sada, kada sve ide mrežno, digitalizirano je, važno je da knjiga bude, osim dobro napisana, kvalitetna i lijepa.
 
Kakve su Vaše spoznaje o tom koliko se djeca stvarno služe gramatikama?
- Gramatikama se najviše služe njihovi profesori jer im je to nadopuna udžbenika. Imam 35 godina radnog iskustva, ova gramatika izlazi već 15 godina i znam da se profesori služe tom gramatikom jer je među njima mnogo mojih bivših studata naviknutih na moj način predavanja, izlaganja. Znam da je među profesorima dobro primljena. Neko sam vrijeme bila članica povjerenstva natjecanja hrvatskog jezika, jednom i predsjednica državnog povjerenstva, pa iz toga iskustva znam da su se djeca iz cijele Hrvatske služila tom gramatikom. Iako ne znam kolika joj je naklada, ako se 15 godina prodaje, onda su ju korisnici dobri prihvatili.
 
Čula sam da ste se od prethodnih četiriju izdanja silno obogatili, kao i od pravopisa?
- Od pravopisa dobijem 3,34 posto od nabavne cijene po prodanom primjerku, a ukupna je zarada, od 2005. do danas, koliko i moje tri mjesečne plaće. Riječ je o uobičajenom ugovoru i honoraru.
 
Dakle, zarada Vam sigurno nije bila motiv za pisanje?
- Nikako! Od pisanja se jezikoslovnih djela ne može obogatiti. Nema smisla uspoređivati hrvatsko tržište s primjerice američkim, jer je nas Hrvata malo, koliko ih je pismenih i koliko ih želi pročitati gramatiku?! Uzevši sve to u obzir, pet izdanja je - fantastično! Međutim, za Hrvatske prilike sveučilišni profesori u visokim znanstvenim zvanjima imaju i visoke plaće, satnica nije velika pa imamo slobodne ruke za pisanje.
 
Iako je to 'samo' prošireno izdanje, pretpostavljam da je mnogo radnih sati utrošenih na pisanje?
- Kada izdavač pošalje knjigu na korekturu, treba ju cijelu pomno pregledati. Ovo je izdanje imalo 18 korektura, a gramatika ima gotovo 200 stranica.
 
Manje Vam je sati trebalo da ju napišete, nego 18 puta iskorigirate?
- Pisanje je čin osamljenika, nekada autor, olovka i papir, danas zaslon, tipkovnica i autor. Kada pisanje završite, završili ste veliki dio posla, a onda krećemo s pripremama za tisak. Veliki posao snosi izdavač, mnogo je osoba bilo uključeno: dvije korektorice, dvije urednice, grafički urednik... stalna komunikacija, dogovaranje... Uložen je veliki napor.
 
Isplati li se?
- Moralno da. Ipak je riječ o hrvatskom jeziku, a Gramatika mu je u prilog.
 
Snovi i planovi?
- Plan mi je, kada konačno bude završena reforma hrvatskog obrazovanja i kada budemo znali koji je prihvaćeni program za osnovne i srednje škole, doraditi gramatiku jer bismo i izdavač i ja željeli cjeloviti jezični priručnik u kojem će biti poglavlje o jezičnoj povijesti, u kojem će svakako biti tvorba riječi. Jezgrovit, jednostavan i pregledan školski obuhvatni priručnik.
 
To znači za Vas opet mnogo posla jer je riječ o velikom pothvatu.
- Volim pisati o hrvatskom jeziku, to je moj profesionalni i osobni poziv.
 
Strah od pogrješke?
- Strah od publike i strah da morate izići pred čitatelja ogroman je.
 
I nakon 35 godina staža, tolikih izdanja gramatika i pravopisa?
- Da! Jezikoslovlje se mijenja. Definicija koju sam ja napisala 2002., u suvremenom bi jezikoslovlju glasila drukčije, no ne i u našim školama. Ne mogu djeci ponuditi posljednje i trenutačne ideje suvremenog jezikoslovlja, kad oni uče najjednostavnije, jezikoslovna počela. “Filozofirati” možete u znanstvenim radovima, a ovo je priručnik u koji dijete zagleda kada uči, kada želi nešto iz gradiva provjeriti i utvrditi. Zbog toga možda strah jesam li metodološki suvremena, no jesam koliko je i naše školstvo. Pričekajmo novi nastavni program iz Hrvatskoga jezika pa ćemo bolje znati.
 
Za kraj kolačić: prva ste jezikoslovka (žena) samostalna autorica gramatike!
- I prva žena koja je suautorica u pravopisu. Autorstvo je pravopisa i gramatika bilo očito samo za muškarce. Treba znati da ne još tako davno žene nisu bile sveučilišne profesorice, a ne bilježe ih ni stariji popisi akademika. Naravno, postoje vrijedne suautorice u popularnoj Hrvatskoj gramatici Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje i to od 1979., a sada su već i brojne suautorice u pravopisima. Na sreću, još nitko nije smislio žensku i mušku gramatiku (kao što su smislili žensko i muško pismo u književnosti), a nadam se da i ne će.
 

Narcisa Vekić, Glas Slavonije

Svijet promatram oko sebe začuđeno poput djeteta

 
 
Suvremena hrvatska likovna umjetnica, slikarica Marija Puzak, autorica je značajnog opusa, izlagala je na brojnim izložbama.
https://www.zagrebonline.hr/wp-content/uploads/2017/10/21191898_114972185859655_8780557876353593283_n.jpg
• Gospođo Puzak, ostvarili ste značajan slikarski opus. Što je ključna karakteristika Vašeg slikarstva?
- Karakteristike moga slikarstva su, rekla bih, koloristička otvorenost i senzibilitet i unutarnji poriv za razumijevanje ljepote, osobne i univerzalne.
 
• Slikate i u tehnici ulja i akvarelu. Koliko je pojedina tehnika važna u Vašem opusu?
- Slikam u ulju i akvarelu. Uvijek preferiram ulja. Ulje ima jednu žitkost, gustoću, ako hoćete, strukturu; ja ga obožavam. To je moj temperament.
 
• Kako pristupate motivu?
- U prvom redu motiv pronalazi mene. Jako sam zaokupljena energijom boje i to me pomete. Pejzaž je, reklo bi se, dominira u mom stvaralaštvu jer mi daje najviše otklona od realističnosti i slobode. Sve je prepušteno mom trenutnom raspoloženju. Uvijek promatram svijet oko sebe začuđeno poput djeteta. Uvijek pronalazim nešto novo, lijepo i dobro.
 
• Kolor je vrlo istaknut u Vašem opusu.
- Što se tiče kolora, on je vrlo važan u mom opusu, to je dio mog senzibiliteta. Kada sam i najtmurnija, izaći će koloristički krik, snagom žitkih boja, gotovo agresija crvene, žute, zelene, plave,…
 
• Izlažete već na samom početku svoje slikarske karijere. Koliko je izlaganje važno za umjetnika?
- Za mene je izlaganje važno utoliko da uspostavim interakciju sa publikom ali i najvažnije da uvidim sama što sam trenutno i gdje sam u ostvarenju sebe.
 
• Bavite se i uzlanjem.
- Uzlanjem sam se bavila (i to na poseban način gotovo kao objekti u prostoru) 70-tih i 80-tih godina. Sada sam okupirana dizajniranjem i redizajniranjem nakita od žice i drugih materijala koji su ponekada i nespojivi (metal, vuna, žica, kamen, alu-folija, koža,…) ali me intrigiraju. Nakit je neobičan jer bi se moglo reći da su to male nosive instalacije. Svaki komad se može nositi na više načina. Uvijek se na njemu može nešto dopuniti ili oduzeti. Ispada da u tom smislu nikada nije dovršen ili da je uvijek nov.
http://www.zagrebonline.hr/wp-content/uploads/2017/10/21731199_117082882315252_4663669352829617475_n.jpg
• Utječu li raznolika umjetnička gibanja na Vas?
- Na to pitanje ne bih znala odgovoriti. Imam neka svoja mjerila. Ne volim destrukciju, rušenje, razaranje i laž. Smatram da umjetnost mora biti ispunjena ljubavlju, snagom duha, strašću i misterijem onostranog.
 
• Što je trenutačno novo u atelijeru?
- Ne bih rekla da ima nešto posebno novo jer se svaki dan nešto događa, slikam i izrađujem nakit, skulpture, redizajniram odjeću. Imam puno stvaralačkog zanosa i naboja. Smatram da je dobro kontinuirano raditi pa ako nešto dođe (izložba) dobro dođe. Ja sam uvijek spremna.
 
• Planovi, izložbe, monografije...?
- U planu je monografija (40 godina rada). Možda slijedeće godine. Vidjeti ćemo. Što se tiče izložbi, tu sam od onih koje ne izlažu često ali kada izlažem dajem sve od sebe. Ove godine imam splitsku izložbu iza sebe. Sada ću poraditi na novim stvarima pa ćemo vidjeti. Planovi su uvijek tu, i to je dobro.
 

Miroslav Pelikan

Slikam kad osjetim potrebu za unutarnjim pražnjenjem u pozitivnom smislu

 
 
Suvremeni hrvatski likovni umjetnik iz Imotskog, Denis Kujundžić, rođen je 1971. godine. Završio je autorsku školu slikarstva u Zagrebu. Autor je vrlo lijepog i odmjerenog slikarskog opusa.
http://mojzagreb.info/images/uploads/vijesti/34454/denis_kujundzic.jpg
• Gospodine Kujundžiću, na Vašim slikama s vrlo prepoznatljivim motivima suvereno vlada ljepota, arkadijska atmosfera.
- Život na selu i ljepota imotskog krajolika imali su veliki utjecaj na moje likovno formiranje. Bog je stvorio tu ljepotu a nama umjetnicima dao je mogućnost da je ljudima prezentiramo na drugačiji način .
 
• Kolor je odmjeren ali itekako nazočan.
- Kada slikam pinelom ili špatulom stvori se neka doza adrenalina i često boje idu iz tube bez mješanja sa drugom bojom. Nema tu puno razmišljanja i straha za pogrješkom.
 
• Vrlo često slikate prirodu, neposredno oko Vas.
- Najviše slikam imotske motive i kao slikar osjećam dužnost da kroz svoje stvaralaštvo promoviram rodno mjesto.
 
• Kako pristupate motivu?
- Ideja za motiv samo bljesne i onda kao što dirigent maše štapićem ja na svojstven način mašem pinelom, špatulom ponekad i prstima. Slikam kad osjetim potrebu za unutarnjim pražnjenjem u pozitivnom smislu.
 
• Što je temeljna karakteristika Vašeg slikarstva?
- Temeljno je to da sam sam sebi najveći kritičar i po svaku cijenu se ne prilagođavam likovnim trendovima. Nastojim slikati onako kako osjećam motiv a ne samo kako ga vidim.
 
• Što mislite o suvremenom slikarstvu?
- To je širok pojam. Kao što bi glazba trebala imati određeni sklad i harmoniju tako slično doživljavam umjetničko djelo. Apstrakcija također zna biti ljepa.
https://d2ezq7t0wj6z8f.cloudfront.net/H9KOIHGb5THOStP78maPCBHM5Nc=/750x539/product/0/6/7a3b753126064b55ad0b8b9b5be9a134.jpg
• Zanima Vas i portret.
- Mišljenja sam da umjetnik  ima moralne obveze prema svom kraju pa tako i svojim velikanima. Kako bi izgledalo da se ja ne dotaknem portreta velikoga Tina 
 
• Što je novo u atelijeru?
- Atelijer je privilegija koju ne mogu sebi priuštiti ali zadovolji me i slobodna soba u sklopu obiteljske kuće. Trenutno ne slikam ništa i inspiracija dolazi periodično.
 
• Planovi, izložbe, monografije...?
- Čekam da netko prepozna moj talent i otvori mi već dugo zatvorena vrata. Živjeti u maloj sredini bez galerija, muzeja je svojevrstan hendikep za umjetnika. Još gore je kad galeristi, kustosi u vrjeme interneta ne uviđaju neafirmirane umjetnike.
 

Miroslav Pelikan

Anketa

Istražno povjerenstvo za Agrokor pokazalo se krajnje primitivnim. Treba li ga ukinuti?

Utorak, 21/11/2017

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1020 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević