Get Adobe Flash player

Kod motiva, prvenstveno me zanima atmosfera - ugođaj

 
 
Suvremeni hrvatski i izraelski likovni umjetnik, slikar Peter Weisz, rođen 1943. godine, autor je iznimnog i složenog opusa. Izlagao je na brojnim zapaženim samostalnim izložbama diljem svijeta. Osoba je živopisne i doista nesvakodnevne biografije.
http://mojzagreb.info/images/uploads/vijesti/35398/peter_weisz.jpg
• Imate vrlo zanimljivu osobnu povijest. Možete li izdvojiti, dvije, tri točke o događajima koji su na Vas najviše utjecali?
- Izdvajam - kada sam sa devetnaest godina bez sredstava i podrške otišao u Pariz i uspio položiti prijamni ispit na Akademiji. Drugi je odlazak u Izrael (nakon što sam već živio u mnogim zemljama) - te kada me tamo zatiče rat u Hrvatskoj. Kao član njihove Udruge liovnih umjetnika uspijevam skupiti donaciju za hrvatske umjetnike od 40 izraelskih umjetnika (koji nemaju veze s Hrvatskom, a neki su profesori na tamošnjim akademijama - ili vrlo poznati i priznati u zemljama iz kojih dolaze). To je 1993. bio prvi gest dobre volje prema Hrvatskoj iz te zemlje. I treći događaj je 1998., kada u Osijeku iniciram stvaranje nevladine Udruge "Olimpijada kulture" - koja kasnije mijenja ime u WAG - (World Art Games - Svjetske Umjetničke Igre) - i čiji sam sada supredsjednik. Danas je to Glavni ured od više od 60 Udruga Nacionalnih Odbora u više od 60 zemalja svijeta... i uspjeli smo do sada održati četiri takve "Olimpijade". To podrazumijeva da Nacionalni odbori odabiru svoj tim umjetnika iz raznih područja umjetinčkog izričaja.
 
• Nakon prava i umjetnosti studirate u Parizu na Akademiji likovnih umjetnosti.
- Da u klasi profesora Clarina.
 
• Živjeli ste i djelovali u više zemalja.
- Da - u Francuskoj, Italiji, Švicarskoj, Izraelu...
http://mojzagreb.info/images/uploads/vijesti/35398/peter_weisz_1.jpg
• Ekspresionistički izičaj je ključan za Vas.
- Prvenstveno sam sklon ekspresionizmu i novoj figuraciji, ali sam zadnjih godina puno pažnje posvetio i apstraktno-ekspresvnom likarstvu
 
• Predstavljate se umjetnikom apstraktne estetike.
- Da.
 
• Kako pristupate motivu?
- Zanima me prvenstveno atmosfera - ugođaj. Neki puta to kreće spontano iz jedne linije ili boje... a neki puta svjesno želim stvoriti neki željeni ugođaj. On ne mora nužno biti i dopadljiv.
 
• Često ste samostalno izlagali. Važnost izlaganja za umjetnika?
- Izložbe su bitne da svoj rad predstavite drugima, čujete i vidite njihove reakcije...ali ipak najbitnije je da ste Vi sami zadovoljni urađenim.
 
• Kako doživljavate suvremenu umjetnost?
- Pratim je. Neke stvari mi se dopadaju, no smatram da ako je riječ o slici ona mora biti izložena u prostoru, stanu, uredu, muzeju i slično, jer tek onda ona može komunicirati sa onima koji ju promatraju i žive s njom. U umjetnosti je najvažnija upravo ta mogućnost svakodnevne komunikacije između autora i prmatrača.
http://mojzagreb.info/images/uploads/vijesti/35398/peter_weisz_4.jpg
• Novosti u atelijeru.
- Ja sam po prirodi kampanjac. Mogu slikati neprekidno danima - kada se napunim emocijama... ili kada mi se stvari "događaju"..., a onda nastupa duži period odmora, punjenja. Vjerujem da je to najpoštenije... i jedino iskreno. Dozvoljene su i grješke drugačije umjetnost može prerasti u savršenu ili manje savršeno majstorstvo što je također vrijedno.
 
• Planovi, izložbe, monografije...?
- Monografiju već imam. Izložbe bih rado imao - no godinama je zamorno organizirati izložbu tako da sam spreman izlagati (a imam i puno radova) ukoliko galerija preuzme organizaciju i pripreme.
 

Miroslav Pelikan

Omiljeni motiv trenutka tišine u nepoznatom krajobrazu izaziva u promatraču mnoštvo emocijama

 
 
Spletom sretnih okolnosti, nedavno sam se iznova susreo s opusom suvremenog hrvatskog slikara Marijana Bingule (1943.) i svakako sa znatiželjom razgledao ulja i akvarele nastala u proteklim godinama dok su se upiti u meni umnažali. Bingula je slikar jedinstvene atmosfere, na njegovim slikama izvedenim u raznim tehnikama i kada je motiv skupina kuća na vrhu ili kada vidimo praznu cestu koju ouokviruju kuće ili je to djelić prirode, jednostavan i lijep, gotovo uvijek opažamo, osjećamo, čujemo tu potpunu tišini koja se nadvija iznad kuća, iznad promatrača, potpuni muk vlada volumenom i kao da napokon se susrećemo s zaustavljenim trenutkom života, kada doista sve staje, i protjecanje vremena i nalet vjetra, jer jedno je razdoblje završeno a drugo samo što nije otpočelo, a mi smo u samom središtu, između vremena, usječeni u zaustavljenu realnost.
http://www.dnevno.hr/wp-content/uploads/2018/01/IMG_2386-660x450.jpg
Binguline slike na poseban i originalan način bilježe taj čudesni trenutak na razmeđu, kada sve miruje i ne znamo je li svijet ispred nas stvarno nestvaran ili neživo živ? Je li to onaj trenutak potpune mirnoće prije udara orkana ili ona čudno tišina u kojoj se može nazrijeti nadolazeća opasnost ili je  to onaj dosanjani trenutak kada smo sve nevolje ostavili iza sebe i u muku dosežemo mjesto spasa, oazu odmora, utočište za vlastito umorno tijelo i dušu? I sve je to i sve nije.
 
Koliko god težimo dospjeti u mir i sigurnost, on istodobno označava i kraj naše aktivnosti, pokretljivosti, razmišljanja. Zato slikar ostaje u tom neobičnom trenutku između dva svijeta, neodlučan na koju će stranu a taj se trenutak na njegovim slikama pretvara u vječnost, s lijepim, privlačnim elementima motiva u kojima svi mi možemo pronaći baš ono što nam treba i čemu uistinu težimo i odabrati stranu na koju ćemo  krenuti. Binguline slike su složene, naizgled je riječ samo o zabilježenim impresijama krajobraza, ali one  se mogu podičiti i svojim nesvakodnevnim arkadijskim karakterom. Valja pripomenuti kako Bingulin opus čini i ciklus Otočani, drugačije ustrojen, nadrealistički, s figurativno nefigurativnim motivima muških i ženskih likova, koji u specifičnim nošnjama djeluju gotovo kao skulpture, iznova, živo neživi svijet.
http://www.in-portal.hr/fileN/images/Kultura/Marijan-Bingula2.JPG
O Marijanu Binguli ne ćete naći puno podataka, osim godinu rođenja, podatke o srednjoj školi gdje je zasjao njegov izvanredni talent i priča iz onoga vremena koja kazuje, kako su mladom Binguli profesori sa zagrebačke ALU govori kako njega, oni, njega, ne mogu više ništa naučiti. No možete se sresti s Bingulom i njegovim slikama kod kolekcionara,  radoznalo promatram brzopotezne efektne akvarele, cijeli svijet naše okolice u nekoliko poteza, složenu strukturu ulju, odmjeren kolor, nenametlji i promišljen, u kojem možete nazrijeti samozatajnost slikara. Bingula je slikao je i izlagao, sudjelovao u radu kolonija, uzor su mu bili Kraljević i Račić, kažu izvori, nekako se kloneći prestižnih mjesta.
 
Pronalazim ipak nekoliko osvrta o djelu, o opusu Marijana Bingule. Bez ikakve sumnje, riječ je o zanimljivom autoru, o opusu koji ima čvrsto mjesto u suvremenoj hrvatskoj likovnoj umjetnosti druge polovine dvadesetog stoljeća. Tome u prilog svjedoče i njegova brojna djela većinom u pivatnim kolekcijama ali i sjećanja onih koji su ga poznavali i cijenili njegovo likovno djelo. Opus Marijana Bingule bio bio zanimljiv i današnjoj publici, svakako. Njegov omiljeni motiv trenutka tišine u nepoznatom krajobrazu izaziva u promatraču mnoštvo emocijama, u susretu s Bingulinim slikama, čovjek ne može ostati bez reakcije i sam poželi uroniti u volumen slike, zaogrnuti se prozirnim plaštem tišine i svekolikog sklada.
 

Miroslav Pelikan

U Indiji hrvatska umjetnost, a posebno keramika, hrvatski građani i Hrvatska uživaju zamjetan ugled

 
 
Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, Hanibal Salvaro, keramičar svjetskoga glasa, izlaže ovih dana u Zagrebu, u Europskom domu.
http://www.dnevno.hr/wp-content/uploads/2018/01/A16_4159-Large-660x450.jpg
• Gospodine Salvaro, 9. siječnja 2018. predstavili ste se s novom samostalnom izložbom u zagrebačkom Europskom domu. To je i prva izložba u povodu Vaših 60 godina umjetničkog rada.
- Za ovu godinu imam dogovoreno više izložaba i drugih nastupa, no neovisno o planiranom, izložba INDIA FEST, koju je svečano otvorio Nj.E. gosp. Sandeep Kumar, veleposlanik Republike Indije u Hrvatskoj, je u stvari neplanirana i samo je jedan svježi vizualni odraz mojeg nedavnog boravka u New Delhiju gdje sam bio pozvan izlagati s još devet umjetnika iz Indije, Irske, Italije, Japana i SAD-a, u Visual Art Gallery, koja je locirana u svjetski poznatom India Habitat Centre. Izlagao sam porculansko betonske skulpture i akril kolaže, koji su za domaćine bili svojevrsno osvježenje i novum. Centar ima tri galerije, četri restorana hotel i dnevni posjet desetak tisuća osoba. Izložbe traju tjedan dana, izvrsno su posjećene i publika kupuje umjetnine.
 
Indija je zemlja-potkontinent koja ima žitelja tristo puta više nego Hrvatska, preko sto jezika od kojih su preko dvadeset službeni. Prisutne su mnogobrojne religije, a uočljive su i rasne razlike i to sve skupa u 28 država i 6 administrativnih teritorija. No dojam je kako je sva ta raznolikost na neki način usklađena, što djeluje vrlo poticajno, jer se ne osjeti nikakva ksenofobija nego naglašena multi tolerantnost. Istovremeno osjećaj kako je moguća, pa i potrebna, umjetnička i kreativna suradnja, uz napomenu kako, barem oni koje sam upoznao, znaju o Hrvatskoj daleko više nego mi o Indiji i da hrvatska umjetnost, a posebno keramika, hrvatski građani i Hrvatska uživaju zamjetan ugled. Sve me je to potaknuo da o tome barem nešto „ispričam“ ovim vizualnim uratcima. I to odmah. Izložba India fest je istovremeno hrvatski doprinos 69. proslavi Dana Republike Indije, koji se slavi 26. siječnja, te će prigodnom ceremonijom, na izložbi u Europskom domu, biti obilježen.
 
• Što je ključno u Vašem pristupu motivu?
- Što god sam u životu napravio i što radim uvijek je neka spontana potreba za vizualnim izražavanjem, koje smatram jezikom za sebe, s više ili manje kreativnosti. Drugim riječima stvaralaštvo nikada nije odraz profesionalizma ili struke. Potrebni su mi samo raspoloživi prostor, vrijeme i nešto sredstava. A ukoliko gotova djela pobude bilo koji oblik odobravanja ono djeluje kao svojevrsno poticajno gorivo.
 
• Kako se umjetnik može održati na likovnoj sceno tolike godine, kao Vi?
- Tako da permanentno slijedi svoje kreativne impulse, bez dodvoravanja i špekulacija. Takav odnos može biti i egzistencijalno pa i finacijski štetan, ali umjetnički pošten i opravdan. No uvijek će se naći konzumenata koji trebaju i žele nepatvorenu „robu“.
http://www.dnevno.hr/wp-content/uploads/2018/01/IF_16.jpg
• Na najnovijim akril kolažima vrlo je vidljiva prisutnost boje.
- To su uglavnom boje Indije, koje može svatko preslikati. Ali naslikane kompozicije su pokušaj stvaralačke interpretacije doživljaja i impresija iz Indije. Kako je New Delhi na mene djelovao zaista vrlo poticajno i radosno, ovaj ciklus i izložbu nazvao sam India Fest, koju doživljavam samo kao početak kreativne komunikacije hrvatskog i indijskog vizualnog stvaralaštva.
 
• Što je novo u atelijeru?
- Ustvari sam bez radnog prostora i koristim ad hoc prostore u Inkeru, Wienerbergeru Karlovac, Wienerbegeru Modrano u Italiji, radionica Keramika Nova u Karlovcu, Klesarstvo Stipe Lucić u Sv. Nedelji, razna dvorišta kada ne pada kiša, dnevni boravak u vlastotom stanu. Snalazim se dok sam još mlad. Dok ne dobijem na raspolaganje neki veći prostor. Zamolio sam bilo kakav veći prostor koji  može biti derutan i devastiran, ali samo da nije vlažan. No odgovora još nema.
 

Miroslav Pelikan

             Svjetla se pale

 
 
                U mraku se jate kućice male.
                Tonu. Nestaju. I više ih nema.
                Postupno se i svjetla pale
                Pa opet niču i svaka se sprema
                Na noć u tišini.
                Svjetlucaju slabašna svjetla u daljini.
                I poneki pas zalaje
                Pa tako svjetlo i pasji lavež
                Po svu noć traje.
https://3.bp.blogspot.com/-a-31q8ZspUw/WgSJH375NXI/AAAAAAAAIFo/pF_-33zOkdQ5IofHznTCUgxmCTDcbHr1wCLcBGAs/s1600/bozicne-slike-freedownload-hr261.jpg
                A kad se jutrom probude ljudi
                I svak za svojim poslom krene.
                Gase se svjetla. I zatvorene
                Kućice sate, i sate
                Čekaju da se ljudi vrate,
                Da bude pjesme a i šale
                I da se snova svjetla pale!
 

Malkica Dugeč, 10. 11. 2017.

Anketa

Izjavom da je ona autor "lex Agrokora", koga štiti Martina Dalić?

Ponedjeljak, 19/02/2018

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 633 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević