Get Adobe Flash player

Svi koji gledaju moje uradke interpretiraju svoj doživljaj

 
 
Hamo Čavrk, suvremeni je hrvatski likovni umjetnik, akademski je kipar i grafičar, donedavni profesor na APURI, koji je izlagao na brojnim izložbama u domovini i svijetu.
https://www.kcjt.si/Portals/k/adam/nnDoc/cIg7I6ElMEij7LLKBYyARA/Image/Hamo%20%C4%8CAVRK.JPG
• Gospodine Čavrk, nedavno ste se predstavili u zagrebačkom Kabinetu grafike s novom grafičkom mapom Carta Incognita.
- Da, predstavio sam se s novom grafičkom mapom Carta incognita u Kabinetu grafike HAZU-a. Mapa je trebala biti realizirana u 2019. godini ali zbog mojih zdravstvenih problema realizirao sam ju u veljači 2020. Uz grafičku mapu bila je postavljena i izložba grafika koje su posvećene tom ciklusu. Izdavač grafičke mape je Kabinet grafike HAZU-a. Nastala je u tehnici aquatinta, sastoji se od pet grafika i lista s tekstom više kustosice Ružice Pepelko.
 
• I dalje, kontinuirano istražujete prostor, kretanje.
- Naprosto radim i ne razmišljam o kretanju ili ne kretanju. Kroz rad nastaju rezultati. Vizualni doživljaj ljudi je osjećaj da ulaze u prostor mojih grafika, slika i objekata. Svi koji gledaju moje uradke interpretiraju svoj doživljaj.
 
• Dio tih motiva realizirali ste i u slikama, uljima na platnu ali i u svjetlosnim objektima.
- Da ja se bavim likovnom umjetnošću i zanimaju me svi metjei koji su uključeni u likovnost: slike, grafike, video, instalacije. Naprosto uživam u tome što radim.
Likovna misao je uvijek ista samo su metijei različiti. U vrijeme mog školovanja, sve se baziralo na klasičnom izričaju. To se jedino uvažavalo kao vrijednost. Razvoj tehnologija omogućio je daleko emotivnije izražavanje i različite pristupe.
Slikovni rezultat za hamo čavrk
• Gdje je grafika danas?
- Grafika je tamo gdje je bila prije 500 godina ali je i danas ona aktivnija od bilo kojeg metijea umjetnosti. Moja grafička mapa koja je upravo promovirana i kao i izložba uz tu mapu napravljena je tehnologijom od prije 500 godina.
 
• Planovi, izložbe, monografije?
- Napravio sam seriju računalnih grafika i namjeravam u ovoj godini, ukoliko me zdravlje posluži, realizirati mapu koja je tehnološki posvećena vremenu u kojem živimo. Gubitak zdravlja u protekloj godini upozorio me je da ne mogu previše unaprijed planirati. U atelijeru provodim manje vremena budući da mi je to izuzetan fizički napor te se zbog toga oslanjam na suvremene tehnologije.
 

Miroslav Pelikan

U Londonu nastaju komorne stvari, u Zagrebu se mogu razmahati…

 
 
Slikar Duško Šibl istaknuti je suvremeni hrvatski likovni umjetnik. Autor je kompleksnog opusa. Izlagao je na brojnim samostalnim izložbama u domovini i svijetu.
http://mojzagreb.info/images/made/images/uploads/vijesti/41487/dusko_sibl_543_253_c1.jpg
• Gospodine Šibl, kao uvod u prezentaciju monografije o Vašem opusu, u Muzeju Mimara predstavljate se 20. 3. 2020., s novom samostalnom izložbom. Izložba će za naše prilike biti dugo otvorena ua javnost, do 10. 4. 2020.
- Izložba će biti otvorena tri tjedna jer je djelomično retrospektivna (iako u skraćenoj verziji koja se sastoji uglavnom od izbora radova iz mog atelijera) i djelomično monografska - s tim da će monografija biti promovirana pod kraj izložbe negdje iza 1. travnja.
 
• Kako ste odabrali slike za ovu izložbu?
- Kao što sam već spomenuo, slike su uglavnom iz mog atelijera - teško bi bilo u kratkom roku skupiti radove rasute po cijelom svijetu - od Islanda do Japana, Amerike i Australije. Iako ima i dosta slika i u Zagrebu, Dubrovniku i drugim nedalekim gradovima, nismo ih uključili zbog organizacije fotografiranja, vremena itd. Tim više što sam za sebe nastojao sačuvati bar nekoliko karakterističnih stvari iz svake faze i mnoge od njih ćete imati priliku vidjeti na ovoj izložbi u Mimari, a sve u monografiji za koju je tekst napisala Iva Körbler, izdavač je Art Studio Azinović.
 
• Opći je dojam da vam je publika sklona. I kritika također.
- Ne znam koliko su mi publika i kritika skloni, ali znam da postoji krug ljudi, a među njima i priličan broj eminentnih intelektualaca, kritičara, pisaca, glazbenika, plesača i umjetnika svih vrsta koji razumiju i vole to što radim. I na tomu sam im zahvalan jer bez reakcije i empatije ovih 40 godina "umjetničkog djelovanja" ne bi imalo nikakvog smisla.
 
 
• Često putujete, Zagreb, Opatija, London, prije je na popisu bio i Dubrovnik. Donose li putovanja inspiraciju?
- Promjena mjesta boravka svakih nekoliko tjedana je integralni dio mog života i već godinama u tome ne primjećujem diskontinuitet. Riječ inspiracija je meni sinonim za radne navike i vrijeme i prostor koje mogu posvetiti slikarstvu. U Londonu nastaju komorne stvari - papiri, kolaži, skice i bilješke. U Zagrebu se mogu razmahati i nastaju veće slike, a u Opatiji u kojoj mi je još sve novo, nastali su neki novi i drukčiji radovi.
https://www.zagrebonline.hr/wp-content/uploads/2019/10/IMG_20191007_214123.jpg
• Što je trenutačno novo u atelijeru?
- Novost u atelijeru je da je cijeli zakrčen starim slikama koje godinama nisu vidjele svjetlo dana, pa su samim tim postale nove jer ih vidim sasvim novim očima. Neke će ići pred publiku a neke ne. Da ili ne to je pitanje! A vremena je sve manje!
 
• Kada ćemo vidjeti ciklus pejzaža u javnosti?
- Pejsaža nikad nisam imao puno. Slikao sam ih za vrijeme Domovinskog rata, grozničavo i gotovo isključivo u Dubrovniku. Ovo što mi je preostalo nije dovoljno za neku veću izložbu. Obećao sam sebi da ću kad prođe gužva naslikati još pejsaža - i onih južnih, intenzivnih dubrovačkih i novih kvarnerskih, suptilnih i smirenih.
 
• Planovi za ovu godinu?
- Poslije Mimare i monografije mali predah, a onda izložba u Sarajevu - treća po redu, ovaj put za vrijeme Filmskog Festivala u kolovozu, a izložit cu ciklus slika s temama - Držić, commedia erudita i commedia del'arte. Nadam se ljetos i monografskoj izložbi u Osijeku sličnoj ovoj u Mimari, a početkom 2021. u Splitu s novim stvarima.
 

Miroslav Pelikan

Ulazim u nepoznati prostor, ne znam što će se dogoditi i ne znam kako će završiti

 
 
Akademski kipar i profesor na APURI, Goran Štimac, suvremeni je hrvatski likovni umjetnik. Izlagao je na brojnim samostalnim izložbama u domovini i svijetu. Intenzivno radi na novome ciklusu s izazovnim motivom glave.
https://akademija-art.hr/wp-content/uploads/2020/03/Goran-%C5%A0timac-5-728x1040.jpg
• Pred nama je novi ciklus portreta, lica glava. Najprije o kojim je tehnikama riječ, formatima?
- To su sve novi radovi, novi crteži-slike, u jednom formatu, 100 x 70 cm, u raznim tehnikama, iako su neki od tih radova rađeni u jednoj tehnici na primjer olovka  ili  tuš i pero, zatim pastel, tempera, akril, pa tako možemo reći da je to sve, kombinirana tehnika.
 
• Što tražite i pronalazite u licima?
- Nisam toliko usmjeren na lica, nisu mi lica baš uvijek toliko bitna ali neki put jesu, u ovom slučaju u ovom nizu mojih novih crteža, svoju sam gramatiku likovnog prostora, koja je neki način moj osobni jezik - stavio u kontekst jednog formata i koristim, znači jednu matricu, lice. Završnu marginu koja može gledatelju lakše približiti cijeli koncept moga likovnog jezika.
 
• Dojma sam kako određena lica komentiraju, tumače Vaše doživljaje, pa i misli.
- Da, to je možda tako, i možemo vidjeti to i na taj način. Mislim da je to sve osobno, svatko može iz čitati iz tih radova nešto što je njemu osobno interesantno ili što on vidi kao nešto blisko vezano za neku asocijaciju i neku svoju psihologiju ali to nije bila moja namjera, znači, kad počinjem raditi ja nemam namjeru baš to napraviti, tj. nacrtati, tako da ja ne znam što će se dogoditi i nemam nikakvu unaprijed predodžbu što će biti. Imam možda jednu posebnu univerzalnu želju ili imam jednu tenziju koja je općenito kao jedna dnevna inspiracija ili jedna moja - životna tenzija da se to nešto tako slično ili u tom smislu dogodi ali nemam konkretno baš na mislima neki naputak kako da to napravim da bi sad to izgledalo na taj način kao što to vi vidite. Povukao bih analogiju - Leonardo da Vinci je u svom traktat o slikarstvu uzeo za primjer gledanje u nebo i promatranja  oblaka koji putuju kao mogućnost da svatko vrlo brzo može prepoznati u istom oblaku drugačiji likovni, figurativni, narativni prikaz, pa tako i ovdje svatko na neki način traži onda objašnjenje i u tome je moja prilika da približim likovnost, da ljudi bolje i lakše razumiju, jer možda kad ne bi bilo tih lica ili kad ne bi bilo tih margina onda bi se taj moji likovni rakurs teže čitao a samim time i doživio.
 
• Polazite li od stvarnih osoba ili je sve plod imaginacije?
- Nemam baš određeni cilj da nacrtam neku osobu. Nisam unaprijed stvorio neki koncept - sad ću nekoga nacrtati - nego jednostavno slobodno radim i nastojim da moj doživljaj i to tamo što imam u sebi, kroz neku moju likovnu, stvaralačku retoriku jednostavno izbacim na plohu crteža. Kako napreduje crtež i kako ide vrijeme tako i se na neki način koncept rada transformira i oblikuje i stalno je u nekoj evoluciji, znači Koncept kako će se crtati i što će se crtati, je stalno u fazi evolucije i promjene. Na taj način ulazim u nepoznati prostor, ne znam što će se dogoditi i ne znam kako će završiti, jedino što znam da će to što budem nacrtao na kraju možda podsjećati na lice, glavu, portret...
 
• Crtež je u prvom planu.
- Crtež je primaran medij, direktan, bazičan. Mi smo kao studenti na akademija počeli najprije crtati i Kipar i slikari, crtež je ono prvo što smo prvo dotaknuli i sa čime smo se susreli. To je direktan mediji koji bilježi raspoloženja, ideje, misli ili nemisli, brzo, a meni to po karakteru odgovara.
 
• Boja se sramežljivo ukazuje.
- Ne volim kad boja na crtežu prevlada jer onda imam osjećaj da je to slika ali neki put kad radim crtež onda se to i baš dogodi da oni izraste ili da se pretvori u sliku pa onda i to, takve radove nazivam slikocrtež.
https://akademija-art.hr/wp-content/uploads/2020/03/Goran-%C5%A0timac-716x1040.jpg
• Kako doživljavate i vidite suvremenu umjetnost?
- To je jako kompleksno pitanje i ne osjećam se baš sposoban nešto pametno odgovoriti na tu temu ovako usput, ali meni je moji likovni rad  bitna intimna svakodnevnica, sad, je li to suvremeno ili nije? Ja ne znam. Ja nastojim definirati svoji likovni prostor kao neku moju osobnu filozofiju  i to je za mene sigurno najvažniji element življenja .
 
• Može li se umjetnost dobro i čvrsto uklopiti u današnji svijet koji je postao “globalno selo“?
- Umjetnost je danas kroz internet kroz socijalne medije dobila jedan novi rakurs. Dobro se uklopila u mrežu, jako je prisutna. Internet otvara potpuno nove mogućnosti i jako je interesantno danas biti umjetnik jer je scena globalna i svi se znamo i vidimo i to na dnevnoj bazi. Mislim da svi pogotovo mladi umjetnici danas imaju veliku šansu i samo trebaju biti vrijedni i uporni.
 
Osim novog atelijera, što je još novo?
Najveća novost sam sam sebi, svaki dan otkrivam  neki novitet  o sebi a najčešće one koji se tiču boleština koje prate ove moje godine pa tu sam evo još sam živ, to su mi ti noviteti.
 
• Planovi, izložbe, monografije?
- Sad na Proljeće pripremam jednu manju izložbu, zajedno sa mojim prijateljem Vladom Martekom u Sloveniji. U privatnoj galeriji kod mog  dobrog prijatelja Etka Tute. To me jako veseli, tamo mi uvijek ugodno, sve super ljudi i prijatelji. Osjećam se ko doma.
 

Miroslav Pelikan

Anketa

A. Plenković i T. Medved dodvoravaju se Srbima. Je li to izdaja?

Ponedjeljak, 10/08/2020

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1167 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević