Get Adobe Flash player

Baveći se sobom čovjek pokušava prodrijeti u tajnu vlastitog postojanja

 
 
Akademski slikar Dimitrije Popović, istaknuto je ime suvremene domaće i europske likovne produkcije. U povodu najnovije zagrebačke samostalne izložbe razgovaramo s autorom.
https://zagreb.hr/UserDocsImages//fotogalerija/gradske%20vijesti/191207_%20Izlozba%20Leonarda%20da%20Vincija%20(1).jpg
• Gospodine Popoviću, sedmog prosinca predstavili ste se s novom samostalnom izložbom, posvećenom velikoj obljetnici, 500 godina smrti Leonarda da Vincija. Izlažete u Studiju Moderne galerije „Josip Račić“. Što ste izložili?
- Izložba posvećena Leonardovom jubileju koncipirana je u dva dijela. Prvi  dio čine nekoliko starih radova iz ciklusa 'Omaggio a Leonardo' nastalih početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća. Ti su radovi izlagani u zagrebačkoj Galeriji Shira, u milanskom Palazzo Sormani povodom jubileja 'Leonardo a Milano 1482 – 1982' te u rimskoj galeriji Studio 'S' arte conteporanea. Drugi dio čine recentni radovi među kojima je poseban akcent stavljen na dvije majstorove kompozicije, na 'Bitku kod Anghiaria' i na 'Posljednju večeru'. U  radovima inspiriranim spomenutim djelima želio sam na suvremen likovni izraz istaći Leonardovu sposobnost da je podjednako superiorno mogao izraziti violentnost ratničkog sukoba, kroz žestinu pokreta što je vidljivo u 'Bitci kod Angiarija' i izražavanju klasične uzvišenosti 'mirne uznemirenosti' u instalaciji koju sam naslovio 'Tajna posljednje večere'. Za otvorenje izložbe osmislio sam performans 'Leonardova majka' koju je utjelovila manekenka Ivana Majstorović. Performans je zasnovan na frojdističkom ključu kompleksne Da Vinčijeve personalnosti odnosno na  njegovoj zabilješci iz djetinjstava, kad je, dok je ležao u kolijevci, jedan je jastreb sletio otvorio mu usta i - nekoliko puta repom među usne. 
Izložba ostaje otvorena do 5. siječnja. Na izložbi dominiraju crteži kombinirani s akrilikom. Izložio sam već spomenutu instalaciju 'Tajna posljednje večere', zatim jedan objekt i jedan asamblaž. Dakle na izložbi su zastupljeni klasični i moderni mediji. Izbor medija određivao je karakter motiva kao što je to uobičajeno u mom stvaralaštvu uopće.
 
• Izložbu ste naslovili Božansko i demonsko u Leonarda da Vincija.
- Naslov izložbe sam bazirao na suprotstavljenim percepcijama Leonardove   složene osobnosti. Božansko - tvorac savršene ljepote, apologet ljubavi , afirmator slobode, pronalazač, konstruktor. Demonsko - optužen za sodomiju, za seciranje preko trideset leševa, mizantrop, filozofiju pretpostavljao kršćanstvu.
 
• Koliko i danas renesansa utječe na suvremeno vrijeme?
- Renesansu možemo vidjeti u kontekstu značenja njene onovremene pojave, dakle u razvoju humanističkih i tehničkih znanosti u fokusiranju za važnost i sposobnost ljudskog bića, za potpunu afirmaciju čovjeka kao mjere sih stvari. Baveći se sobom čovjek pokušava prodrijeti u tajnu vlastitog postojanja. Razvoj i ekspanzija filozofsko znanstvene misli, raznih tehničkih otkrića, početkom XX. stoljeća te oslobođenje kreativne umjetničke energije  kao i položaj i samosvijest umjetnika, neke su od odlika koje možemo povezati s kulturno umjetničkom klimom XV. i XVI. stoljeća, poglavito u Italiji.
 
• Leonardo je odavno prisutan u Vašem djelu.
- Točno. Leonardovo djelo je prisutno još u mojim ranim radovima, u nadrealističkim kompozicijama kolaža, objekata i asamlaža koje sam radio početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća u kojima sam koristio reprodukcije Da Vinčijevih djela 'Mona Lise Gioconde', 'Ginevre de Benci' ili 'Portret neznanke'. Kasnije u osamdesetim godinama nastao je spomenuti ciklus radova naslovljen 'Omaggio a Leonardo'. Zanimao me spoj onog nespojivog o kojem je pisao Leonardo, o suprotnosti lijepog i ružnog koje jeno drugo isiču što je odgovaralo mom senzibilitetu za nadrealizam. Tu je, naravno, Leonardov interes za ljudsko tijelo, za anatomiju, što je posebno važno za način mog izražavanja. Upravo ova izložba s recentnim radovima inspiriranim renesansnim genijem potvrđuje koliko je Leonardo aktualan i sa svojom kompliciranom, nedokučivom, osobnošću višestruko inspirativan.
https://cdn2.cloud-hub.eu/MediaServer/Photos/Download/148568?Format=5&v=01.12.2019%2011:00:43
• Što je novo u atelijeru?
- Radim na ciklusu 'Mit mode' kojeg sam započeo prije tri godine. Nadam se da ću ga dovršiti sljedeće godine.
 
• Planovi, izložbe, knjige...?
- Što se tiče pisanja radim na rukopisima  eseja za buduću knjigu
pod radnim naslovom 'Mržnja u slikarstvu'. To će biti izbor radova od klasičnih djela  slikarstva i skulpture do dadaizma. U izdanju Crnogorske akademije nauka i umjetnosti u pripremi je izdanje moje monografije ,, Mit o ženi". Radi se o izboru radova  motiva  s ženskim likovima od mitskih kao na primjer Medeje i Meduze do Marilyn Monroe ili Brigitte Bardot. Što se tiče izložbi u planu je da se moja izložba održana krajem svibnja u Rimu organizira 2020. godine u Parizu.
 

Miroslav Pelikan

Slike su mi temperamentne, jake, čak ponekad i agresivnog karaktera

 
 
Akademska slikarica Iris Bondora Dvornik istaknuto je ime suvremene hrvatske likovne umjetnosti. Autorica je kompleksnog opusa. Izlagala je na brojnim samostalnim izložbama. Početkom prosinca predstavlja se s novom samostalnom izložbom u zagrebačkom Muzeju Mimara
https://www.politikaplus.com/upload/images/gallery/I/IRIS%20BONDORA%20DVORNIK.jpg
• Četvrtoga prosinca, u zagrebačkom Muzeju predstavljate s novom samostalnom izložbom.
- Iz više razloga mogu izraziti zadovoljstvo, da mi je ponuđen termin izlaganja, tijekom mjeseca prosinca. Volimo vjerovati da jedan period završava, te usmjeravamo našu nadu u nadolazeći. U sklopu takovog razmišljanja, obilježavam 40. godišnjicu moga stvaranja. Na neki je način, to i mjesec  slavlja, pa je jedan manji dio izložbe posvećen i toj ideji, a ne zaboravimo i činjenicu da je izuzetna, doduše slučajna, čast biti istovremeno u istom Muzejskom prostoru s Picassom!
 
Riječ je o izboru unatrag nekoliko godina.
- Zbog jednostavnijeg uvida u kasniji period modernog slikarstva, uvod u izložbu predstavlja nekoliko slika starijeg datuma, veći je dio slika nastao od 2015. godine, a imamo i jedan životni opus, adekvatan razdoblju Božića.
 
Što je ključ Vašeg pristupa motivu?
- Ukratko, emocija.
 
Volite jak ali i odmjeren kolor.
- Kako kažu povjesničari, slike su mi temperamentne, jake, čak, ponekad i agresivnog karaktera. Odmjerenost se rađa sa potrebom pročišćavanja slike.
 
Što se krije u središtu Vašeg nefigurativnog slikarstva?
- Uravnotežena forma doživljaja.
 
Koliko je umjetnost danas važna?
- Nikad nije bila, a uvijek je povijesno nužna.
 
Što je za Vas dobra umjetnost?
- Postoji isključivo pojam umjetnost. U tom slučaju ne možemo govoriti o lošoj, jer tada to i nije umjetnost.
 
Novosti u atelijeru?
- Obzirom da su slike našle svoje mjesto u muzejima, na sreću, ili pak nažalost i atelijer i depo su poprilično ispražnjeni.
 
Planovi?
- Realizirat će se još jedna velika izložba, u Muzeju grada Varaždina u 2020 godini.
http://m.metro-portal.hr/img/repository/2018/11/category_top/iris_bondora_dvornik_2.jpg
Naslov izložbe od Meditacije do strasti upućuju kako je riječ o dnevničkom zapisu.
- Ne mogu reći da mi je ta misao bila lajtmotiv, no generalno je, svaka izložba predstavlja, određeni dnevnički zapis.
 
Što je dominantnije meditacija ili strast?
- Proces slikanja zahtijeva i meditaciju i strast. Tijekom stvaranja, svakako možemo, govoriti o strasti, a slijedom šetnje kroz život, promatranjem, upijanjem i promišljanjem o svojevrsnoj meditaciji.
 

Miroslav Pelikan

Kod većine mojih slika, uvijek je u središtu zanimanja gibanje boje

 
 
Zagrebački slikar Mladen Žunjić kontinuirano istražuje posebno mogućnosti boja iz ciklus u ciklus. Nedavno je pokazao ciklus Reljefnih kolora.
https://akademija-art.hr/wp-content/uploads/2019/11/Mladen-%c5%bdunji%c4%87-2-840x630.jpg
• Gospodine Žunjiću, pred nama je novi ciklus ulja na platnu Reljefni kolori.
- Da, ovaj novi ciklus realizirao sam početkom ove godine, ali do sada on još nije prikazan publici, jer mi je ideja bila spajanje dva različita ciklusa koja bi dala jednu izrazito zanimljivu formu kod gledateljstva,ali sam trenutno pod utjecajem jednog galerista iz Austrije gosp. Dannyja Deutscha, odlučio ipak ovaj ciklus pustiti u javnost,samim time što će taj ciklus ići na samostalnu izložbu u Austriji u novoj galeriji Deutsch u Grazu.
 
• Njihova je osobitost, recimo  to tako, debeli sloj boje.
- Debeli sloj boje je karakterističan za ovaj ciklus. To je posebna slikarska smjesa, koja se miješa sa uljenim bojama, koja daje takav reljefni izražaj. To su debeli nanosi nekih 7-8 mm boje.
 
• I dalje su to veliki formati, 100 X 110. Zanimljivo je da Vi svaki ciklus slikate u određenom formatu.
- Da ovo su isto veliki formati, ali nisu moji najveći. Odlučio sam da na ovoj dimenziji platana 100 x 110 cm dobivam taj zgusnuti ritam boja, koji bi se na većim formatima, možda malo razvodnio.
 
• I dalje je u središtu zanima gibanje boje, materije.
- Kod većine mojih slika, uvijek je u središtu zanimanja gibanje boje, ali
to je kontrolirano gibanje,makar to svaki puta na prvu, tako i ne izgleda.
 
U ovom je ciklusu znatno više fluktuirajućih ploha boje.
- Primijetili ste fluktuirajuće plohe. One se preklapaju međusobno, a ipak su odvojene. Njih razdvaja crna boja, koja onda daje završni ton svakoj slici.
https://akademija-art.hr/wp-content/uploads/2019/11/Mladen-%c5%bdunji%c4%87-1-840x630.jpg
• I u ovom ciklusu nastavljate istraživanje energetskih naboja.
- Energetski naboji su posebno intrigantni, jer oni otvaraju novi prostor
slikarske samosvojnosti.
 
• Postoje li slična ulja i akrili na bitno manjem formatu?
- Na žalost, na manjim formatima nemam ništa slično ovom ciklusu. Nekad sam na malim formatima radio akvarele, ali to je sad iza mene.
 

Miroslav Pelikan

Anketa

Komu ćete dati svoj glas na predsjedničkim izborima?

Petak, 13/12/2019

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1552 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević